HELIjaKEEL 2022/2023. Maailmavaated


Mõtisklusi sõnast ja mängust. The “Ultimate” Truth
Ardo Ran Varrese muusika


Filosoofiline vestlusring sõnast ja mängust elus ja loomingus: Arne Merilai, Hasso Krull, Donald Tomberg, Ardo Ran Varres, Madis Arukask


Esitajad: HjaK ansambel koosseisus Harry Traksmann (viiul), Olga Voronova (viiul), Laur Eensalu (vioola), Leho Karin (tšello), Rasmus Kull (tenor), Priit Volmer (bass), Iris Oja (metsosopran), Diana Liiv (klaver)

Kunstnik: Natali Mällo


20.02.2023 kell 19 Süda saal, Teatri- ja Muusikamuuseum  

Piletid müügil kohapeal ja Piletilevis
 

 

Kava:

“Palavik” (2011) – klaver ja viiul 8`

“Käidi ja külvati varjude seemneid, sest valgus hakkas võrsuma” (2016) Lavalisene serenaad ühes vaatuses: IV osa “Värvilised unenäod” (bariton/kontratenor, sopran, flööt/bassflööt (vioola), viiul, tšello) 13`

“Põrgupõhja uus Vanapagan” (2020) Katkendid ooperist, seade ansamblile ja solistidele:
2. vaatus, 2. stseen (Kaval-Antsu ja Jürka duett) 5`
3. vaatus 2. stseen (Juula ja Jürka duett) 5`
3. vaatus 5. stseen (Kaval-Antsu ja Jürka duett) 5`

Vaheaeg

Uudisteos instrumentaalteatrile: “KONTSERT – kelle konts see tallab õhule sisse kortse ja tertse?”

“The “Ultimate” Truth” (2022) – Keelpillikvartett ja fonogramm 12`

 

Ardo Ran Varres on Eesti helilooja. Olles saanud muusika- ja teatrialast haridust, ühendab ta endas muusiku, näitleja, helilooja, helirežissööri ja muusikalise kujundaja rollid. Dramaturgia tundmine ja selle oskuslik helide keelde tõlkimine on üks tema tugevamaid külgi heliloojana. Ta on kirjutanud originaalmuusikat kümnetele sõnalavastustele, dokumentaal- ja mängufilmidele. Tunnustust on toonud helilooming nüüdistantsulavastustele. Ardo Rani käekiri on laia ampluaaga, meeldejäävatest meloodiatest eksperimentaalsete heliväljadeni. Lisaks  muusika kirjutamisele levinud instrumentidele kasutab ta muusikalise algmaterjalina kõikvõimalikke helisalvestusi loodusest ja tehiskeskkonnast, töödeldes neid arvutiga.

 

Ardo Ran Varres kirjutab oma teostest: 

 

“Palavik” viiulile ja klaverile –

Kirjutasin selle 2011. aastal, kui olin lõpetanud magistriõpingud. Poeg oli angiini tõttu pidevalt kõrges palavikus, sellest ka loo pealkiri ja sisu. Lugu jõudis esiettekandeni 9 aastat hiljem, aastal 2020 Tartus toimunud autorikontserdil. 

 

Katkend lavalisest serenaadist “Käidi ja külvati varjude seemneid, sest valgus hakkas võrsuma” tekst A. Alliksaar  (2016) 
IV osa “Värvilised unenäod”

Tegu on kammerooperi mõõtu lavateosega, millel puudub otsene dramaturgia. Teos on Alliksaare tekstidele üles ehitatud vaba vormiga kontsert-etendus. Esietendus toimus EMP 2016 raames, lavastajaks Liis Kolle.

 

Katkendid ooperist “Põrgupõhja uus Vanapagan” (libreto K. Klopets, A. H. Tammsaare ainetel) (2020) Esietendus Vanemuise teatris 6. mail 2022

A. H. Tammsaare on oma viimase romaani aluseks võtnud eestlastele hästi tuntud naljalood Kaval-Antsust ja Vanapaganast. Kaval-Ants on nutikas vembumees, kes teeb sulasena hiid/kurat Vanapaganale palju pahandust.

A. H. Tammsaare avaldas romaani “Põrgupõhja uus Vanapagan” 1939. aastal, vahetult enne suurt sõda ja aasta enne surma. Romaani aines oli kirjaniku varasemat loomingut silmas pidades ootamatu. Ta ise kommenteeris seda nii: “Jah, võib-olla esiotsa teile tundub, et selle raamatu autor on hull, kuid edasi lugedes te jõuate veendumusele, et selle lugeja on hull. Ja kui te veel edasi loete, siis peaks teile selge olema, et terve maailm on hull.”

Tallinna Kirjanduskeskuse juhataja Maarja Vaino on öelnud, et see on eksistentsialistlik, teoloogiline, ühiskonnakriitiline, müütiline ja apokalüptiline romaan. Samuti maailmakirjanduse romaan, hullumeelsuse romaan ja armastusromaan.

 

Uudisteose esiettekanne:

“KONTSERT – kelle konts see tallab õhule sisse kortse ja tertse?” (I. Laabani tekstidele) (2023)

Instrumentaalteatri teos inspireerituna Ilmar Laabani ja Mauricio Kageli loomingust.

(Viidetega 1968 Kirjanike Majas toimunud häppeningile “Kremoona ringmäng”, mille viisid läbi Arvo Pärt, Kuldar Sink, Toomas Velmet ja Mart Lille)

Osalised/instrumendid:

Metsosopran

Bariton/näitleja

Bass

Jutustaja

Fooliumtegelane

Klaver

Keelpillikvartett

 

“Ülim” tõde  (The “Ultimate” Truth) keelpillikvartetile ja fonogrammile (2022) 

Demagoogia, retoorika, vandenõuteooriad, propaganda, infoudu ja võltsuudised. See on maailm milles elame siin ja praegu aastal 2022. Tõde kui usk, usk kui tõde. Üle kõige kroonib “ülim” tõde.