Mõisamängud – “Klassika ja tähed” – Kammermuusikute suvefestival unustatud mõisates 2020
Klassikatähed. Fantaasia
Triinu Piirsalu (viiul), Karl Tipp (saksofon), Lea Valiulina (klaver)
Kavas: Mozart, Mägi, Wieniawsky, Piazzolla, Demersseman jt.
Kavas tulevad esitusele Astor Piazzolla osad tsüklist “Aastaajad”, Jules Demerssemani “Fantaasia”, Milhaudi “Saramouche” jt.
Kavast:
Mozarti Rondo C-Duur, K 373 (1781) on kirjutatud Itaalia viiuldajale Antonio Brunettile.
Nagu Mozartile omane, on see muusika õhuline, elegantne ja temas rikkaliku karakteripaletiga, mille arenemist on põnev jälgida.
Ester Mägi „Kadents ja teema“ (1984) on originaalis kirjutatud viiulile ja orelile. See teos on mind saatnud mitmed aastad ja iga kord, kui seda esitan, avastan temast jälle mõne uue nüansi ja värvivarjundi. See üsna lühike, ent ometi ootamatult kaalukas teos, annab interpreedile tohutult palju võimalusi oma muusikalisi ideid ja emotsioone väljendada ning luua enda ja publiku jaoks unustamatuid emotsioone.
Wieniawsky – Polonees D-Duur, op. 4 on esimene helilooja kahest poloneesist. See on
kirjutatud 1852. aastal ja pühendatud viiuldaja Karol Lipińskile. Wieniawsky kirjutas selle
poloneesi väga noorena ning sellest tõepoolest õhkub noorusklikku energiat. Teosel on kaks versiooni: viiulile ja orkestrile ning viiulile ja klaverile. Wieniawsky mängis oma poloneese ise tihti ning ka tänapäeval on need viiuldajate seas väga populaarsed virtuoospalad.
Triinu Piirsalu
Jules Demersseman- Fantaisie sur un theme original (1860) – Teos on kirjutatud vaid 20 aastat pärast saksofoni leiutamist. Sellesse fantaasiasse on põimitud tohutu potentsiaal saamaks üheks uueks virtuoosseks palaks veel tundmatul intrumendil.
Paul Bonneau- Suite for Alto Saxophone and Piano (1944) – Pühendatud ühele esimesele hinnatud saksofonivirtuoosi Marcel Mule’le. Teos on vara 20. sajandi Prantsuse
neoklassitsistlik teos neljas väiksemas osas: Improvisatsioon, Deemonite tants, Eleegia,
Pahandus.
Darius Milhaud- Scaramouche suite III Brazileira (1937/1939) – Kirjutatud originaalis kahele klaverile. Tema ühes kuulsamaid teoses on segatud hoogsad rütmid ja diatoonilised meloodilised liinid. Teosest kõlab ainult viimane osa Brazileira tähendab portugali keelest brasillast.
Astor Piazzolla- Escualo (1979) Tähenduses „haikala“, viitab tangode meister haikala püügile. Teos on kirjutatud Uruguais, kus talle meeldis aega veeta. Tuntuim on see teos mängituna
viiuliga.
Marc Eychenne- Cantilene & Dance for Violin, Saxophone and Piano (1961)– Alžeeria päritolu ja prantsusmaa mõjutustega helilooja, kes on end pühendanud viiuli ja religioossele muusikale.
Karl Tipp
Esinejatest:
Triinu Piirsalu alustas viiuliõpinguid 7-aastaselt Tallinna muusikakoolis Katrin Talmari juhendamisel. 2014 -2019 õppis ta Tallinna muusikakeskkoolis Tiiu Peäske viiuliklassis. Alates sügisest 2019 alustas ta õpinguid Sibeliuse akadeemias Réka Szilvay viiuliklassis.
Triinu on pälvinud konkurssidel järgmisi auhindu: Eesti noorte keelpillimängijate konkurss-festivalil Tartus aastatel 2014 ja 2016 – laureaaditiitel, 2018 laureaaditiitel ja eripreemia silmapaistva virtuoossuse eest. Stockholmi rahvusvahelisel noorte muusikute konkursil 2014. aastal teine preemia. Samal aastal esimene preemia konkursil “Noor Instrumentalist”. 2017 aastal teine preemia Riias toimunud rahvusvahelisel Dombrovski nimelisel keelpillikonkursil. 2019. aastal pääses Triinu konkursile „Klassikatähed“, mis katkestati, kuid jätkub käesoleva aasta sügisel. Triinu on saanud tunde Petru Munteanu, Jan Repko, Stanislav Pronini, Eva Bindere, Detlef Hahni, Alf Richard Kraggerudi, Jean-Jacques Kantorowi, Marko Yloneni jt juhendamisel. Ta on osalenud Järvi Akadeemia suvekursusel, Astona suvekursusel ning “Allegro Vivo” festivalil ja suvekursusel Austrias.
Viimased olulisemad ülesastumised: F. Mendelssohni viiulikontsert koos Virumaa kammerorkestriga, september 2018; M. Bruchi viiulikontsert Tallinna Muusikakeskkooli sümfooniaorkestriga, detsember 2018; osalemine traditsioonilistel Kivimäe virtuooside kontsertidel Tallinna kammerorkestri ees 2015, 2016, 2017 ja 2018; osalemine Mati Kuulbergi autorikontserdil, konkursi „Klassikatähed“ neli esimest vooru, viiuliduo Triinu Piirsalu ja Joosep Reimaa kontsert Mustpeade majas jt. Triinu on mänginud ka paljudes kammerkoosseisudes ja esinenud nendega nii Eestis kui ka välismaal.
Karl Tippi esimene instrument oli klaver ja selle õpinguid alustas ta Paide Muusikakoolis Astrid Silla klassis. Pärast klaverieriala lõpetamist jätkas ta samas koolis saksofoni õppimist Olavi Oismanni juures. 2011–2015 aastal õppis ta Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis klassikalise saksofoni erialal ning aastal 2016 alustas Tatjana Kozlova-Johannese juhendamisel kompositsiooniõpinguid jätkab praegu saksofoniõpinguid Eesti Muusika- ja Teatriakaadeemias Olavi Kasemaa juures.
2015 aastal käis ka vahetusõpilasena Poolas, Varssavis, Karol Szymanovsky nimelises koolis Erasmus+ programmiga, saksofoni juhendajaks Alicja Wołyńczyk. 2017-2018 toimus Erasmuse vahetusaasta Küprosel- European University of Cyprus, Yiannis Miralise käe all. Aastal 2019 lõpetas ta EMTA bakalaureuse kraadi saksofoni erialal.
Karl on edukalt esinenud konkurssidel nii Eestis kui ka välismaal kus ta on võitnud auhinnalisi kohti, I koht Solon Mihaelidese nimelisel konkursil (Limassol, Küpros, 2017); I preemia Eesti Interpreetide konkurss Puhkpillidele aastal 2018; I koht puhkpillide kategoorias konkursil “Renaissance” (Yerevan, Armeenia, 2019). Sel aastal võtab ta ka osa telesaatest “Klassikatähed”.
Karl on osalenud ka saksofoni meistrikursustel: Johannes Thorell, Johann van dan Linden, Elliot Riley (Rascher Quartett), Ashu Kejariwal, Alfonso Padilla, Elari Ann Evans.
Karl osaleb aktiivselt lisaks solistina esinedes ka koostöös orkestritega nagu Eesti Riiklik Sümfoonia Orkester ja Estonia Teatriorkester.
Olles esimene muusik peres, alustas Lea Valiulina muusikaõpinguid Narva Kreenholmi Muusikakoolis klaveri erialal Olga Zrjanina ja Riina Vohta klassis ning oreli erialal Tuuliki Jürjo käe all. 2008. ja 2011. aastal saavutas ta I preemia Rahvusvahelisel Laste Orelifesivalil ning 2009. aastal pälvis Lea Narva VII Vabariiklikul Instrumentaalkontsertide Konkursil II koha. Aastatel 2011-2015 jätkas ta klaveriõpinguid Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis Ülle Sisa ja Ralf Taali juhendamisel, töötades samal ajal organistina Tallinna Peeteli kirikus. Aastatel 2012-2015 oli ta korduvalt Kolme Kooli Pianistide Konkursi laureaaditiitli võitja. 2015. aastal alustas Lea õpinguid Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias prof Ivari Ilja juures. Bakalaureuse kraadi omandamise käigus täiendas ta end nii Londoni Guildhall School of Music & Drama’s kui ka Peterburi Riiklikus Konservatooriumis. Hetkel jätkab Lea õpinguid EMTA magistrantuuris prof Peep Lassmanni käe all ning esineb pidevalt nii solisti, kontsertmeistri kui ka kammermuusikuna arvukatel kontsertidel ja festivalidel. 2019 a. sügisel IX Eesti Pianistide konkurssil saavutas ta helilooja Pärt Uusbergi eripreemia parima uudisteose esitamise eest. Lea Valiulina on väga edukalt osalenud mitmel mainekal konkurssil ja meistrikursusel Eestis, Venemaal, Lätis, Soomes, Saksamaal, Itaalias ja Inglismaal ning soleerinud Narva linna Sümfooniaorkestri ja Georg Otsa nim Muusikakooli Sümfooniaorkestri ees. Tema lai repertuaarivaldamine ja mitmekesine muusikaline tegevus on andnud talle võimaluse koostööks selliste orkestritega nagu Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, EMTA Sümfooniaorkester, Georg Otsa nim Muusikakooli Sümfooniaorkester ja Tallinn International Youth Orchestra.