Mõisamängud
Hõimurahvaste klassika. Pühendatud õpetajatele
Koostöös Fenno-Ugria Asutusega
Aare Tammesalu (tšello), Diana Liiv (klaver)
Kavas: Kodaly, Sibelius, Eller jt.
5.10.2015 kell 9 Harmi mõis, Harjumaa
12.10.2015 kell 11 Albu mõis, Järvamaa
12.10.2015 kell 14 Ülenurme mõis, Tartumaa
Soome-ugri rahvad ei tundu ehk esmapilgul kesksed tegelased Lääne-Euroopa kunstmuusika maastikul. Kui aga veidi sügavamale piiluda, näeme, et eriti viimasel sajandil on just siinse maanurga autoritel olnud ülejäänud maailmale nii mõndagi pakkuda. Esimestena kirjutasid ennast suurde muusikalukku muidugi suurtele keskustele Viinile ja Pariisile kõige lähemad ungarlased, piisab vaid, kui meenutada jumaldatud virtuoosi ja novaatorliku helilooja Ferenc Liszti tõusmist lausa superstaari staatusse.
Zoltan Kodaly (1882-1967) oli väga mitmekülgne muusik ja pedagoog, kes muuhulgas arendas välja uue muusikapedagoogika süsteemi (nn. “jo-le-mi süsteemi”), mis on maailmas laialt kasutusel. Väga intensiivselt tegeles ta ungari rahvamuusika kogumise, talletamise ja analüüsimisega ning ka oma teostes kasutas ta peamiselt rahvaviiside, vormide ja laadide võtteid. Kontsert ning iseäranis sellel kõlav kuulsa muusikapedagoogi Zoltan Kodaly sonaat tšellole ja klaverile on pühendatud 5. oktoobril tähistatava õpetajate päeva puhul kõikidele õpetajatele.
Soome läbi aegade tuntuim helilooja on kahtlemata suurte hilisromantiliste sümfooniate autor Jean Sibelius. Tema hingematvalt nukker “Kurb valss” on saavutanud tuntuse üle kogu maailma.
Eesti muusika elab oma seni suurimat võidukäiku maailmas läbi ilmselt praegu tänu Pärdi, Tormise jt kaasaja autorite teoste tohutule populaarsusele maailmas. Eesti muusika kooli üheks alustalaks, kelleta oleks raske kujutleda praegust muusikakultuuri, on Heino Eller – esimesi meie täiesti tõsiseltvõetavaid ja hea haridusega heliloojaid, kes kasvatas üles lausa mitu põlvkonda suurepäraseid heliloojaid (mh. kuuluvad tema õpilaste hulka Eduard Tubin, Arvo Pärt ja Lepo Sumera), asutas esimese professionaalse keelpillikvarteti, juurutas professionaalset muusikaõpetust ning muude suurepäraste teoste hulgas kirjutas ka meie mitteametliku instrumentaalhümni saavutanud teose”Kodumaine viis”.